lounasravintolan
muutosremontti

KOy Kehämylly, Antell ravintola
Vantaankoskentie 14, 01670 Vantaa

Urakka lyhyesti

Vaikka lounasravintolan alkuperäinen tila oli ihan siisti, nosti kauttaaltaan toteutettu muutosremontti sen arvoa sekä ravintoloitsijan että kiinteistönomistajan näkökulmasta. 

Uudet tilat kutsuvat ohikulkijoita sisään syömään ja kahville, ne tehostivat työskentelyä sekä houkuttelevat uusia vuokralaisia toimitilakiinteistöön.

Toteutimme ravintolaan purkutyöt ja pintaremontin pääurakoitsijana rivakasti kuudessa viikossa. Tyylikkäät tilat ovat keränneet kiitosta ravintolan asiakkailta ja myös me saimme kiitosta sujuvasta työskentelystämme tilaajapuolelta.

Tehdyt työt

Lounas- ja henkilöstöravintolayhtiö Antell avasi uuden toimipisteen Vantaan Kehämyllyyn vuoden 2023 alussa. Antell Kehämylly aloitti toimintansa olemassa olevissa tiloissa ilman muutoksia, sillä tilat vastasivat riittävän hyvin sen hetkisiin tarpeisiin. Toiminta otti kuitenkin nopeasti tuulta alleen, joten ravintolan ilmeen ja toiminnallisuuksien parantamista aloitettiin suunnittelemaan. Listaa puutteista ja haasteista olikin ehtinyt kertymään eikä remonttiin siis päädytty vain siksi, ettei maalarinvalkoiset seinät miellyttäneen ravintoloitsijan
silmää.

Antell on alun perin Oulussa jo vuonna 1880 perustettu perheyritys, joka on kasvanut valtakunnalliseksi
henkilöstö- ja lounasravintolayhtiöksi. Heidän toimintansa perustuu laadukkaaseen hyvänmakuiseen itse
tehtyyn ruokaan, ja konsepti on ilmeisen toimiva, kun heillä on tällä hetkellä jo noin 60 toimipistettä.

Tarve muutosremontille oli selkeä

Vanhat tilat eivät vastanneet ominaisuuksiltaan tätä päivää. Lämpöhauteista puuttui vesipisteet ja
viemäröinnit, jonka vuoksi altaat täytettiin aamuisin ja tyhjennettiin iltapäivisin kantamalla vesiä keittiön ja
linjaston välillä. Tähän hukkui työaikaa eikä työergonomiaakaan ole kehuminen.

Asiakkailta puuttui itsepalvelumahdollisuus. Palvelumuoto, jota vuonna 2023 voidaan jo odottaa
ravintoloitsijalta. Se tekee asiakaspalvelusta joustavampaa ja nopeampaa.

Ja kyllä, ravintolan visuaalinen ilmekin oli tärkeä syy muutosremontille. Antell ei ollut tunnistettavissa
ravintolan visuaalisen ilmeen perusteella. Ennen remonttia ravintola näyttäytyi vain perus siistinä, massaan
hukkuvana lounaspaikkana.

Siksi Antell päätyi tekemään kokonaisvaltaisen muutosremontin asiakastiloihin pintojen uusimisesta
kalusteiden päivittämiseen.

Kuvat tilasta ennen remonttia.

Viestintä kuntoon jo ennen aloitusta

Lounasravintola sijaitsee aktiivisessa käytössä olevan toimitilakiinteistön pääaulan yhteydessä. Normaalisti
kulku toimitiloihin vieville hisseille tapahtuu ravintolan läpi, mutta remontin ajaksi kulkeminen täytyi
kuitenkin sulkea kokonaan ravintolan kautta. 

Keskustelimme tästä kiinteistönomistaja Julius Tallberg-kiinteistöt Oyj:n sekä tilaajan kanssa hyvissä ajoin
ennen aloitusta ja sovimme kiertoreiteistä, joista tiedotimme kiinteistön vuokralaisia. Lisäksi kerroimme
urakan aikatauluista sekä tulevasta meluhaitasta, jotta työskentelymme aiheuttaisi mahdollisimman vähän
mielipahaa.

Startti parhaaseen kesäloma-aikaan

Ravintola sulki ovensa juhannuksena ja me aloitimme hommat heti seuraavalla viikolla. Osastoimme
ravintolan työmaa-alueeksi ja alipaineistimme tilan niin, ettei pöly pääse kulkeutumaan muihin tiloihin.
Antrax toimi ravintolan muutosremontissa pääurakoitsijana eli vastuullemme kuului käytännössä kaikki
purkutöistä viimeistelyihin lukuun ottamatta alistettuja sivu-urakoita kalusteista ja laitteista. Toki mahtui
urakkaan vähän lisätöitäkin.

Jo ihan alkuun otimme kalusteiden purkamisen lisätyönä, mikä oli jäänyt kaikkien sopimusten ulkopuolelle.
Huolehdimme, että vanhat, mutta hyvässä kunnossa olevat kalusteet pääsevät uusiokäyttöön välittämällä ne käytettyjen ravintolakalusteiden jälleenmyyjälle.

Kalusteiden purkutöiden jälkeen siirryttiin nopeasti lattian pariin, jossa ongelmanratkaisutaitomme laitettiin
koetukselle. Laattojen laasti osoittautui olevan todella kovaa kiinni ja sen irrottaminen oli hidasta, vaikka
työlle olisikin riittänyt tekijöitä. Kuitenkin haasteista huolimatta oikeat työmenetelmät löytyivät ja loppu
sujui varsin mallikkaasti.

Vastaavan työnjohtajan Mika Kivelän sanoin: ”Sitten oli tylsää rakentamista”. 

Mika viittasi tällä siihen, ettei rakentamisvaiheessa juuri ollut pulmia purtavaksi, vaan kaikki eteni sujuvasti
niin kuin kuuluukin. Vähättelemättä siis yhtään rakentamisen tärkeyttä, joka on koko toimintamme ydin.
Mika vielä täydentää: ”Tällaiset nopeatempoiset muutostyöt ovat meidän perustekemistämme ja urakan
sujuva läpimeno on hyvän suunnittelun ja muuntautumiskyvyn ansiota.”

Loppukiri

Viivytyksille ei ollut varaa, sillä purkutyöt ja lattioiden valmistuminen olivat koko urakan kriittisimmät
vaiheet, että kalusteurakoitsija pääsee tekemään omat kalusteasennuksensa ajoissa. Laastin hitaan
irrottamisen vuoksi täytyi aikataulua kiriä muualla. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen löysimme
tekniikalle uudet reitit alakerran parkkihallin kautta. Suunnitelmien mukaan lattiat olisi pitänyt roilota ja
kaapelit vetää uria pitkin. Alakerran läpivientien myötä vähensimme työvaiheita lattiapinnoilta, ja lattia
valmistui ajallaan kalusteasennuksia varten.

Tarjoiluluukku laitettiin umpeen, kun sitä ei Antellin käytössä tarvittu. Linjastoalueelle rakennettiin kestävä ja
helposti puhtaana pidettävä laattalattia. Sali ja lounge-tilaan tehtiin lämpimän sävyiset tammikuvioiset
vinyylilankut. Lattian jälkeen seinät saivat väriä pintaan maalarimme Elli Patoilan toimesta. Asiakastiloihin
lisättiin pistorasioita puhelimien latausta varten. Täysipuiset aikaa kestävät kiintokalusteet koottiin
paikoilleen. Ravintolan laitteet asennettiin. Ja sitten olikin jo sähkö-, vesi ja viemäriliitäntöjen viimeistelyjen
vuoro.

Jälleen kerran, tässäkin urakassa, osaamisemme kaikkien toimijoiden yhteensovittamisessa korostui, että
remontti saatiin puristettua kuukaudessa valmiiksi. Meillä oli kiviä käännettävänä, mutta silti kohde
luovutettiin sovitussa aikataulussa ilman puutteita.

Lottovoitto harkkaribingossa

Antellin kohteella työnjohdossa toimi vastaavan työnjohtajan Mikan lisäksi työnjohtoharjoittelijamme Leevi
Riikonen. Hän aloitti meillä kesän alussa, joten Antellin muutosremontti oli hänen ensimmäinen kokonainen
kohteensa Antraxilla. Leevi opiskelee Hämeenlinnan ammattikorkeakoulussa rakennusinsinööriksi ja oli nyt
jo kolmatta kesää töissä työnjohdossa. Aikaisemmin hän tehnyt mm. sähköalan töitä.

Leevin rooli urakassa oli toimia päivittäin työmaalla työmaamestarina. Iloksemme saimme todeta, että Leevi
on tekijä isolla T:llä, minkä vuoksi uskalsimme lisätä hänen vastuualueitaan nopeasti. Leevi sai tontilleen
työmaan ylläpidon, tavarantoimitukset, perehdytykset ja loppudokumentit. Hän teki työt niin hyvin, että
Mika pystyi hoitamaan toista työmaata muualla samanaikaisesti. Yksin ei tarvinnut kuitenkaan koskaan
suorittaa. Panostamme yhdessä tekemiseen ja hyvään kommunikointiin niin harjoittelijoidemme kohdalla
kuin Antraxilla muutenkin.

Lopputuloksena lämmin tunnelma, toimivat ratkaisut sekä parempi asiakastyytyväisyys

Elokuun alussa Antell pääsi avaamaan ovensa suunnitellusti. Asiakastilojen ilme muuttui kylmästä ja
kuluneesta maanläheisen väriseksi moderniksi kahvilaravintolaksi. Yhdenmukaiseksi Antellin
muiden toimipisteiden kanssa. Nyt ravintola houkuttelee tiloihinsa heti kiinteistön pääovista sisään astuessa
ja siellä viihtyy mielellään vielä toisenkin kahvikupin verran. 

”Olemme erityisen tyytyväisiä ravintolan yleiseen tunnelmaan sekä sen toimivuuteen.” – kuvaa Antellin
aluepäällikkö Henna Åman remontin lopputulosta.

Toimivuuden kannalta tärkeimpiä hyötyjä remontin jälkeen olivat työntekijöiden jokapäiväisen työn
tehostuminen sekä työergonomian parantuminen. Ei enää kantovesiä selkä vääränä vesi- ja
viemäriliitäntöjen myötä. 

Lisäksi linjastoon asennettu itsepalvelukassa helpottaa asiakkaan asiointia ja asiakaspalvelua.
Itsepalvelukassat ovat paitsi tätä päivää, ne myös antavat asiakkaalle mahdollisuuden valita, millä tavalla he
haluavat asioida. Maanantaifiilis tai orastava flunssa kun voi yllättää kenet tahansa meistä, jolloin tilauksen
tekeminen voi olla mukavampaa ilman ihmiskontakteja.

Åman kertoo, että remontilla on ollut myös positiivisia vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen: ”Olemme
saaneet kiitosta asiakkailtamme viihtyisistä tiloista”.

Kiinteistönomistajan hyödyt kirsikkana kakun päällä

Kuten jo alussa mainittiin, ulottuvat hyvin hoidetun muutosremontin hyödyt kiinteistönomistajallekin.
Etenkin näin pääovien yhteydessä. Ilmeeltään siisti ja ominaisuuksiltaan toimiva ravintola toimii
toimitilakiinteistönomistajan kilpailuvalttina. Se lisää kiinteistön kiinnostusta sekä vanhojen että uusien
potentiaalisten vuokralaisten silmissä. Laadukas lopputulos sitouttaa ravintoloitsijan tiloihin, koska miksipä
sitä hyvästä muuttaisi muualle. Emmekä pidä mahdottomana ajatuksena, etteikö loistava ravintola voisi
sitouttaa myös muita vuokralaisia.

Alla kuvia henkilöstöravintolasta remontin jälkeen. Kuvat: Julius Tallberg-Kiinteistöt Oyj, kuvaaja Jyri Laitinen.

Otetaanko sinun muutoshanke seuraavaksi työpöydälle?

Jos sinä kaipaat muutosremonttiisi rivakkaa ja reipasta saneerausyritystä, jonka kanssa hanke sujuu hymyssä suin, niin ota yhteyttä toimitusjohtajaamme Antero Koskelaan. Hän jo malttamattomana odottelee soittoasi numerossa 050 492 4395 tai sähköpostiasi osoitteeseen [email protected]. Annamme mielellämme tarjouksen ja neuvomme hankkeen läpiviemiseen sinulle.

Jos asioit mieluiten sähköisesti niin voit täyttää myös tarjouspyyntölomakkeemme tässä.

Jos haluat tutustua muihin referensseihimme ne löytyvät referenssit sivultamme.

Antero Koskela

Toimitusjohtaja